Data publikacji: 2016-04-27
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Przedszkole inne niż wszystkie
Kategoria: Dziecko, LIFESTYLE
Wiek przedszkolny to najważniejszy okres w życiu. Wówczas dziecko jest twórcze, otwarte, bezpośrednie, nastawione na rozwój – mówi dr Elżbieta Kwiatkowska z Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Leżakowanie, zmuszanie do jedzenia, płacz za rodzicem, który znika na horyzoncie, surowa pani wychowawczyni, która krzykiem wymusza posłuszeństwo, walka o „te fajniejsze” zabawki, poczucie osamotnienia… kiedy wspominamy okres spędzony w przedszkolu, tego typu obrazy wysuwają się na pierwszy plan. Mało kto zdaje sobie sprawę, że sytuacje, ludzie i zdarzenia z tego czasu mają bardzo duży wpływ na to, kim jesteśmy dziś. – Wiek przedszkolny to najważniejszy okres w życiu. Wówczas dziecko jest twórcze, otwarte, bezpośrednie, nastawione na rozwój – mówi dr Elżbieta Kwiatkowska z Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Właśnie to założenie stało się punktem wyjścia przy tworzeniu programu Centrum Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, które powstaje obecnie na UKSW. Inwestycja ta, której inicjatorem i fundatorem jest firma Profbud, budowana jest na terenie kampusu przy ul. Wóycickiego. Przedszkole zostanie oddane do użytku w lipcu, a już we wrześniu/październiku rozpocznie swoją działalność. Jak podkreśla Paweł Malinowski, prezes Profbudu, Centrum ma się różnić od innych tego typu obiektów nie tylko dzięki innowacyjnym rozwiązaniom architektonicznym, lecz także za sprawą programu nauczania i podejścia do dzieci. Za opracowanie programu odpowiedzialna jest dr Elżbieta Kwiatkowska, która wskazała kilka najważniejszych cech, które wyróżnią Centrum:
Charakter naukowo-dydaktyczny – Centrum będzie nie tylko placówką opiekuńczą, lecz także miejscem praktyk dla najzdolniejszych studentów Wydziału Nauk Pedagogicznych oraz instytucją badawczą. – Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom architektonicznym i organizacyjnym przedszkole umożliwi kadrze WNP prowadzenie zajęć dydaktycznych oraz obserwacji pedagogicznych – mówi dr Kwiatkowska. Celem tych działań jest wypracowanie modelowego wzorca kształcenia nauczycieli pracujących z małymi dziećmi (w przedszkolu i szkole).
Współpraca z rodzicami – uniwersytecki charakter przedszkola znajdzie odbicie w formach współpracy z rodzicami. Zgodnie z założeniami, w każdym roku szkolnym – oprócz cyklicznych zebrań organizacyjnych z nauczycielami oraz spotkań indywidualnych – mają odbywać się prowadzone przez pracowników Centrum oraz kadrę Wydziału Nauk Pedagogicznych UKSW wykłady otwarte, spotkania, warsztaty i dyskusje dla rodziców. Ich celem będzie wspólne poszukiwanie rozwiązań dla problemów wychowawczych nurtujących współczesnych rodziców. Pozwoli to utrzymać efekt synergii między tym, co dzieje się w przedszkolu i w domu.
Indywidualne podejście do dziecka – jest ono inspirowane metodą Marii Montessori. Stała, intencjonalna, metodyczna obserwacja każdego dziecka: jego zainteresowań, reakcji i inicjowanych przez nie aktywności, pozwoli nauczycielom na bieżąco podążać za rozwojem każdego wychowanka z osobna. – Pedagodzy będą w taki sposób kreować otoczenie i sytuacje wokół, aby dostarczały wrażeń, bodźców i emocji istotnych dla dziecka na konkretnym etapie jego rozwoju. Każde dziecko jest przecież inne. Ma inne predyspozycje i zainteresowania. Naszym celem będzie stworzenie optymalnych warunków do wspomagania jego rozwoju – opowiada dr Kwiatkowska. Wyposażenie w różnorodne pomoce dydaktyczne pozwoli skoncentrować się na rozwoju zintegrowanym z zabawą. Zrozumienie i uszanowanie prawa dzieci do aktywnej i samodzielnej eksploracji świata oraz do zabawy stworzy optymalne warunki do rozbudzenia i utrzymania naturalnej ciekawości poznawczej dziecka.
System niedyrektywny – to m.in. brak sztywnego, godzinowego grafiku zajęć. W razie potrzeby wyjściowy plan dnia będzie modyfikowany w taki sposób, by uwzględnić nastrój, samopoczucie i poziom zmęczenia dzieci, warunki pogodowe, itp. – Pobyt w przedszkolu zostanie tak zorganizowany, by dzieci, które mają problemy z zasypianiem poza domem, mogły wypocząć i wyciszyć się w inny, niezwiązany ze snem sposób. Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu dzieci takie przymuszanie do snu wiążę się tylko z niepotrzebnym stresem oraz brakiem poczucia sprawstwa – tłumaczy dr Kwiatkowska.
Kontakty międzygrupowe – w Centrum zostaną utworzone 4 grupy (3,4,5, i 6-latki). Zarówno pod względem rozwiązań architektonicznych, jak i programowych przedszkole zakłada współpracę i wzajemną przyjaźń pomiędzy grupami. Pozwoli to dzieciom – zwłaszcza jedynakom – na kontakty z młodszymi i starszymi dziećmi. Staną się one podłożem do późniejszych interakcji społecznych, które przecież nie bazują na kryterium wieku – człowiek w ciągu całego życia funkcjonuje w grupach zróżnicowanych wiekowo (w pracy, rodzinie i społeczeństwie).
Sztuka – przedszkole będzie wyposażone w odrębną salę widowiskową, w której regularnie odbywać się będą przedstawienia, inscenizacje i ekspresje teatralne (teatrzyki) w wykonaniu dzieci, studentów oraz profesjonalnych aktorów. Koncerty, pokazy taneczne oraz wystawy umożliwią dzieciom bezpośrednie obcowanie ze sztuką w różnych jej formach. Przy wykorzystaniu zaplecza multimedialnego będą prowadzone seanse baletowe, operowe i koncerty muzyki poważnej. – Udział dzieci w aktywnościach scenicznych pomoże im w późniejszej edukacji szkolnej. Przygotuje je do różnego rodzaju wystąpień publicznych, np. wypowiadania się na forum klasy, wyrażania i obrony swoich przekonań, zadawania pytań nauczycielowi, a także rozwinie ciekawość i otwartość wobec otoczenia – mówi dr Kwiatkowska. Aby umożliwić dzieciom obcowanie ze sztuką – zarówno w roli odbiorcy, jak i twórcy – utworzona zostanie bogata baza instrumentów oraz innych pomocy. Dla osób zainteresowanych będzie możliwość uczęszczania na tzw. zajęcia dodatkowe (grupowe i indywidualne), np. lekcje gry na instrumentach, zajęcia taneczne, sportowe, legorobotykę, itp.
Ruch na świeżym powietrzu – na etapie przedszkolnym ma to być głównie dobra zabawa, a nie zorganizowane zajęcia z trenerem. – Będziemy wykorzystywali różne formy pracy nad ciałem, aby rozwijać koordynację, równowagę, świadomość ciała. Dzięki Profbudowi powstanie także innowacyjny plac zabaw – opowiada dr Kwiatkowska.
Języki obce – w przypadku nauki języka ważna jest systematyczność, dlatego codziennie w każdej grupie będą odbywały się, oczywiście w formie zabawy, zajęcia z języka angielskiego.
Czytanie – w celu przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania wprowadzony zostanie zwyczaj regularnego czytania literatury dziecięcej, dobranej do wrażliwości i możliwości maluchów.
– Przedszkole zostanie wyposażone w bogatą bibliotekę, której zbiory będą stale obecne w otoczeniu dzieci i tak prezentowane przez nauczycieli, by stanowiły alternatywę dla innych pomocy i zabawek. Tylko poprzez umożliwienie codziennego obcowania z książką możemy zaszczepić w dzieciach nawyk czytania – wyjaśnia dr Kwiatkowska.
Odżywianie – indywidualne potrzeby dzieci będą szanowane, dlatego przez cały dzień będą one miały do dyspozycji – oprócz posiłków stałych – sezonowe owoce i warzywa oraz napoje.
– Zdajemy sobie sprawę, iż współcześni rodzice większość dnia spędzają w pracy. Nie mają dla swoich dzieci tyle czasu, ile by chcieli. Dlatego dołożymy wszelkich starań, by pobyt w naszym przedszkolu stał się dla każdego dziecka niezapomnianą przygodą. Zależy nam na tym, by czuło się kochane, akceptowane i szczęśliwe – podkreśla dr Kwiatkowska.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Dziecko #LIFESTYLE