Warszawa, 12.08.2014
Serialowa Polkazapomina o nieśmiałości
Jeszcze do niedawna w polskiej popkulturze dominował dość niespójny obraz – silnej kobiety, która jednak stawała się bierna, podporządkowana i przygaszona w obecności mężczyzn. Te obrazy to już prehistoria. Serwis ZaadoptujFaceta.pl udowadnia, żePolka w wytworach popkultury ostatnich lat stała się pewną siebie, niezależną kobietą, która wie, czego chce i wie, jak to osiągnąć.
Nastawione bardziej na sukces niż dom
Jeden z kultowych seriali „M jak Miłość”od 14 lat zmienia się razem z oglądającymi go Polakami. Jeszcze w pierwszych sezonach widać, że główne bohaterki zajmują się głównie domem i nie myślą o własnej karierze zawodowej. Po kilku latach optyka się jednak zmienia i kariera zawodowa bohaterek nabiera znaczenia. Już nikogo nie dziwi, że młode bohaterki serialu – Małgosia (Joanna Koroniewska) czy Magda (Ania Mucha) – często zmieniają pracę i równie ważny co szczęście w życiu prywatnym jest dla nich sukces zawodowy i materialny.
Kilka lat minęło zanim po ?AllyMcBeal? pojawiła się polska prawniczka Agata (Agnieszka Dygant, ?Prawo Agaty?) ? niezależna i dobrze sytuowana młoda kobieta, dla której życiowym priorytetem nie jest znalezienie idealnego ojca przyszłych dzieci, lecz zawodowa realizacja. Jej ojciec pyta wręcz – Czy moja córka ma jakieś życie pozasądowe? (odc. 10).
Bardziej otwarte niż nieśmiałe
W ostatnich latach bohaterki serialu nauczyły się także mówić o swoich potrzebach, również seksualnych. Czasem są to spokojne rozmowy, jak w ?M jak Miłość?:
Sylwia: A wiesz, dlaczego mieszkamy ze sobą jak brat z siostrą?
Janek: Bo mi na tobie zależy! Bo cię szanuję!
Sylwia: Nie! Bo jesteś dupa, a nie facet! (odc. 870)
Czasem są to wypowiedzi bardziej kontrowersyjne, jak w serialu ?Klub Szalonych Dziewic? z 2010 r., który miał być polską odpowiedzią na kultowy dla współczesnych kobiet ?Seks w wielkim mieście?.Nomen-omen został zdjęty z anteny z powodu zbyt odważnej fabuły. ? Za kilka lat podobny pomysł na pewno nie wzbudzi już cienia kontrowersji ? prorokuje Sebastien Sikorski z ZaadoptujFaceta.pl, niebanalnego serwisu społecznościowego.
Pewne siebie zamiast zahukane
Olbrzymi sukces ?Domu nad rozlewiskiem? na podstawie sagi Małgorzaty Kalicińskiej o losach trzech pokoleń kobiet wprowadził do masowej wyobraźni obraz pewnych siebie kobiet.Podobnie jak jedna z bohaterek Marysia, współczesne młode kobiety gotowe są brać los w swoje ręce. Wolą raczej żyć własną pasją i rozwijać karierę niż ślepo gonić za miłością.
Nie da się zaprzeczyć, że polskie seriale pełnią istotną rolę kulturotwórczą, przybliżając i rozpowszechniając określonepostawy.Podobną rolę pełniąpopularne serwisy internetowe. Sukces ZaadoptujFaceta.pl ? serwisu społecznościowego oddającego władzę uwodzenie w ręce kobiet ? jest żywym przykładem na pokoleniową zmianę myślenia młodych Polek. 20-latki poświęcają średnio nawet 15 minut dziennie na zaczepianie facetów na ZaadoptujFaceta.pl – i ani dla nich, ani dla mężczyzn nie jest to nic zaskakującego.
—
O ZaadoptujFaceta.pl
ZaadoptujFaceta.pl to niebanalny serwis społecznościowy, w którym władza należy do kobiet. Serwis zrywa ze stereotypem potulnej kobiety czekającej na księcia z bajki i odwraca role w relacjach damsko-męskich. W 2014 roku kobieta, która wykonuje pierwszy krok, nie powinna być uważana za ?łatwą?. Portal odpowiada na oczekiwania generacji ?wyrośniętych nastolatków?, którzy dotąd uważali serwisy randkowe za przestarzałe lub ?dla prawdziwych desperatów?.
Założony przez Manuela Conejo i Florenta Steinera w 2008 roku, portal AdopteUnMec.com (francuska wersja ZaadoptujFaceta.pl) jest prawdziwym fenomenem społecznym we Francji.Francuska strona swoim oryginalnym konceptem w 5 lat zyskała ponad 8 milionów użytkowników. W Polsce ZaadoptujFaceta.pl działa od kwietnia 2013 r. i ma już ponad 150 tys. użytkowników. Serwis działa również w kilku krajach Europy i Ameryki Łacińskiej.